Выклічнік (тэставыя заданні) І варыянт
1.Выклічнік – гэта часціна
мовы: 1) самастойная; 2) службовая; 3) асобая.
2.Выклічнікі ўжываюцца ў мове,
каб: 1) указаць на пэўны прадмет ці асобу; 2) назваць
прадметы і іх прыметы; 3) перадаць розныя пачуцці і пабуджэнні, не называючы
іх; 4) перадаць разнастайныя сэнсавыя ці эмацыянальныя адценні.
3.Падкрэсліце ў тэксце
выклічнікі: Вясна!
Вясна! О, колькі ў табе шчасця! О, колькі радасці прыносіш ты з сабой!
4.Вызначце, якія пачуцці
перадаюць выклічнікі ў наступных выказваннях:
“Ой, што ж гэта такое?” –
пляснула ў далоні жанчына, не адводзячы вачэй ад зубра і дзядоў: 1) спачуванне; 2) здзіўленне; 3) страх; 4) прывітанне.
Гэй, Тарас! Каб ты збудзіўся,
каб устаў з магілы: 1) прывітанне; 2) захапленне; 3)
вокліч; 4) хваляванне.
5.У якім сказе выклічнік ах перадае абурэнне? 1) Ах, Га-алачка! Галіна Сярге-еўна! Ах, якая вы прыго-ожая,
шыко-оўная! 2) – Ах, нягоднікі! – крыкнуў Арсен. – Што ж гэта робіцца! 3) Ах,
яйкі! Добра, добра! Прадаеш?
6.У якіх сказах ужыты невытворныя
выклічнікі? 1) Віншую вас, віншую... і дзякуй, сябры
мае. Сядайце, расказвайце; 2) Ох, як прыемна стала пасля некалькіх глыткоў
вады! 3) О, ляціце, журавы, ляціце сваёй млечнай дарогай, вясёлай і шумнай, бы
карагод; 4) “Дзякуй, што ты зразумела мяне”, – шчыра сказаў Іван Міхайлавіч; 5)
Нібы апраўдваючыся, прамовіў: “От, нешта нездаровіцца”.
7.Адзначце сказы, у якіх ужыты
гукапераймальныя словы: 1) Ну, от – пазнаёміліся.
Пішыце, абавязкова пішыце; 2) Даруйце, але дзе ж ён той Саратаўскі раён, як ён
называўся раней? 3) З неба зляцеў на зямлю другі, роспачна-абрывісты гук, поўны
трывогі, просьбы і безнадзейнага журботнага клічу: Курл!.. Курл!.. Курл!..; 4)
Адкуль я яго ведаю?.. О, дык гэта ж той пячнік? 5) Ш-шырк, ш-шырк, – згодна
прамаўляла ў лад Васілёвым думкам каса.
8.Якія знакі прыпынку ставяцца
пасля выклічнікаў? 1) кропка; 2) коска; 3) пытальнік;
4) клічнік; 5) працяжнік.
9.Пасля выклічніка не ставіцца
коска, калі пры ім ужываецца: 1) назоўнік; 2) прыметнік; 3) займеннік.
10.Адзначце сказы, у якіх
пасля выклічнікаў знакі прыпынку не ставяцца: 1) – Ой
як добра, што яна нарэшце знікла! – узрадавалася белая рака; 2) Ах ты дарожачка дахаты! Немагчыма апісаць усю
бездань пачуццяў, што раптам ахопліваюць тваё сэрца; 3) Ой ты сонца-сонейка!
Што ж ты раненька ўзыходзіш, што ты позненька заходзіш? 4) Эх шырыня якая!
Воля! Аж дух зацінае; 5) Ах вунь ён дзе, клянок.
Выклічнік (тэставыя заданні) ІІ варыянт
1.Выберыце правільны адказ: 1) выклічнік – гэта службовая часціна мовы, якая перадае розныя пачуцці
і пабуджэнні, але не называе іх; 2) выклічнік – гэта службовая часціна мовы,
якая перадае разнастайныя дадатковыя сэнсавыя і эмацыянальныя адценні; 3)
выклічнік – гэта асобая часціна мовы, якая перадае розныя пачуцці і пабуджэнні,
але не называе іх.
2.Выклічнікі бываюць: 1) простыя, складаныя і састаўныя; 2) вытворныя і невытворныя; 3)
сэнсавыя, мадальныя, эмацыянальныя.
3.Падкрэсліце ў тэксце
выклічнікі:
Прыкметная ўсмешка прабегла
па твары камандзіра.
– А, друг стары! Якая бура
занесла вас сюды?
Ён моцна патрос дзедаву руку
і пасадзіў яго каля сябе.
– Ну, што ў вас новага? –
запытаў дзеда.
– Ох, таварыш камандзір, –
уздыхнуў дзед Талаш, – новага шмат, ды не цешыць яно!
4.Вызначце, якія пачуцці
перадаюць выклічнікі ў наступных выказваннях:
“Гэй, ты! Трымай свайго
буланага!..”– пачуўся хрыплаваты голас Нупрэя: 1) захапленне;
2) здзіўленне; 3) шкадаванне; 4) вокліч.
“Ой, якія зелянушкі!” –
усклікнула жанчына, паставіла вядзерца і пачала збіраць грыбы: 1) спачуванне; 2) просьба; 3) пажаданне; 4) захапленне.
5.У якім сказе выклічнік эх перадае захапленне? 1) Эх, як пахне свежай хвояй і жывіцаю-смалой! 2) – Эх, дзеці! Не скора
яшчэ вясна! 3) Эх, каб знаць-дазнацца, што за лесам-гаем.
6.У якіх сказах ужыты
вытворныя выклічнікі? 1) “Я тут! Я тут! Э-гэ-эй!..
Гэй!” – крычаў я, і рэха прыносіла хуткі і вясёлы адказ; 2) Стамілі мы вас.
Даруйце. Папраўляйцеся, Даніла Пятровіч; 3) І думаеце, на той асіне гняздо
пабудавалі? Ого! У іншым месцы прыстроіліся; 4) Наташа цяжка ўздыхнула, села
бліжэй да брата, зрабіўшы вінаваты выраз твару: “Прабач, Саша!”; 5) Божа, які
свет цесны.. Я ж пра вас чытала ў нашай газеце “Неділя”, яшчэ перад вайною.
7.Адзначце сказы, у якіх ужыты
гукапераймальныя словы: 1) – Ого! – не стрымаўся Іван.
– Такое прозвішча! 2) Часам мерна, паважна адбівалі ў гняздзе сваё
“клё-клё-клё” бусел ці бусліха; 3) – Стоп, Грыша, пачакай хвілінку, – сказаў
Паходня шафёру і вылез з кабіны; 4) Ку-ку! Ку-ку.. – на рунь, на спелы колас;
5) Як закрычыць мой вартавы: “Ку-ка-рэ-ку-у-у!.. За-ся-ку-у-у!”. А тут яшчэ
хтосьці голасна так пытаецца: “Го-го-го!.. Ка-го?...” Палахлівыя авечкі хутчэй
у адзін гурт збіліся ды мацней адна за адну: “Бе-е-е!.. Не мяне-е-е! Не
мяне-е-е!..” А маленькае цялятка са свайго кутка жаласліва: “Ме-е-е...
Мяне-е-е!..”.
8.Якія знакі прыпынку ставяцца
пасля выклічнікаў? 1) кропка; 2) клічнік; 3) двукроп’е;
4) коска; 5) пытальнік.
9.Выклічнікі пішуцца праз
дэфіс: 1) калі яны ўтвараюцца ад іншых часцін мовы; 2)
калі яны або іх часткі паўтараюцца.
10.Адзначце сказы, у якіх пасля
выклічнікаў знакі прыпынку не ставяцца: 1) – Ух ты
напалохала сваімі крыкамі, – Ліпень выпрастаўся і пачаў рукавом выціраць пот;
2) “Эх брат Алесь, – гаворыць дзядзька.
– Вось быў шчупак – усім ім бацька; 3) Ой ты мая рыбка, спі залатая; 4) Ой ты
бор, вячысты бор наш, мы пытаемся ў цябе, што маўчыш ты, не гаворыш, што хаваеш
у сабе? 5) Ну спі сынок, спі. А то я табе натлуміла галаву. Дабранач табе сынку.
Комментариев нет:
Отправить комментарий