Літаратурная песня (6 клас)
1.У вершы “Жураўлі на Палессе
ляцяць”, які стаў песняй, паэт А.Ставер вельмі прачула перадае сваю любоў да
радзімы. Якія вобразна-выяўленчыя сродкі (тропы) ён выкарыстоўвае? а) метафары; б) эпітэты; в) параўнанні.
2.Які тып маўлення пераважае ў
вершы “Жураўлі на Палессе ляцяць”? а) апісанне; б)
паведамленне; в) разважанне.
3.Вызнач тэму верша А.Ставера
“Жураўлі на Палессе ляцяць” і падумай, ці сустракалася такая тэма ў народных
песнях і чаму сустракалася або не: ___________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.Вылучы сярод вершаў-песень
яшчэ адзін, напісаны на тую ж самую тэму, што і верш А.Ставера “Жураўлі на
Палессе ляцяць”: а) Г.Бураўкін. “Песня пра маці”; б)
Л.Пранчак. “Талака”; в) Н.Гілевіч. “Я хаджу, закаханы...”.
5.Параўнай два ўрыўкі з вершаў
Н.Гілевіча. Што іх аб’ядноўвае?
І. Мы ўзышлі не з насення, што ветрам
занесена, –
Мы
не дзікай травы самарослыя парасткі.
У
глыбінях зямлі, гераічнай і песеннай,
Нашых
душ карані – з вузялкамі упартасці.
Сокам
вотчынных гоняў ад роду мы ўспоены,
Сонцам
родных нябёс мы з маленства аблашчаны,
Як
асілкі-дубы над дняпроўскімі поймамі –
Паяднаныя
часам нашчадкі і прашчуры.
ІІ. Я хаджу, закаханы, у твае
краявіды,
І
шапчу, як прызнанне: о, мой край дарагі!
..........................................................................
Толькі
з роднага долу, толькі ў роднай дуброве –
Як
не дрэвам, хоць зёлкай прарасту для жывых.
а) матыў прарастання – росту ў
родным доме, пад роднымі нябёсамі; б) вобраз дзікай травы; в) вобраз магутнага
дуба (дубровы); г) абодва вершы сталі песнямі; д) іх напісаў адзін аўтар; е)
яны маюць аднолькавы вершаваны памер (трохскладовая страфа з націскам на трэці
склад – анапест).
6.Знайдзі ў падручніку
народную песню, прысвечаную маці. У якім раздзеле яна змешчана? а) хрэсьбінныя песні; б) вясельныя песні; в) пахавальныя песні; г)
лірычныя песні; д) жартоўныя песні.
7.Перачытай народную і
літаратурную песні пра маці, знайдзі ў іх два аднолькавыя элітэты, запішы іх
разам са словамі, да якіх яны адносяцца.
Народная
песня: ________________________________________________________________________
Літаратурная
песня: _____________________________________________________________________
8.Патрыятычны верш Г.Бураўкіна
“Малітва” мае тры страфы, у якіх гучыць зварот да Бога. Як ты думаеш,
выпадковая ці заканамерная такая лічба? Пастарайся растлумачыць свой адказ,
спаслаўшыся на традыцыі вуснай народнай творчасці і рэлігіі.
___________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9.Калі б табе давялося прасіць
Бога, каб даў дабро нашай Радзіме-маці, якія словы звароту з верша Г.Бураўкіна
“Малітва” табе захацелася б выкарыстаць?
_______________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10.Параўнай верш-песню
Л.Пранчака “Талака” з пачаткам верша А.Вярцінскага, які мае такі самы
загаловак:
Дом
будавалі талакой...
Дом
будаваць – такая праца,
Што
лепей аднаму не брацца,
Адзін
не справішся з якой.
Ёсць
спраў нямала на зямлі –
І
для душы, і для заробку, –
Якія
робім паасобку.
А
тут без грамады ні-ні.
Парой
патрэбен нам спакой.
Парой
шчыруем саматужна.
А
тут узяцца трэба дружна,
Узяцца
разам, талакой!..
І
вось, як пальцы ў кулаку,
Сыходзімся
у талаку.
Каб
сцены сталі навакол –
Патрэбна
ўзяцца талакой!..
Ці аднолькавы настрой абодвух
вершаў? _________________________________________________
Які гэты настрой: а) урачысты; б) бадзёры, вясёлы, аптымістычны; в) сумны, журботны.
Выпішы з кожнага верша
радкі-параўнанні да слова “талака”:
Верш
Л.Пранчака:
____________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Верш
А.Вярцінскага:
____________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Якое з параўнанняў найбольш
падабаецца табе і чаму7 ______________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Комментариев нет:
Отправить комментарий